Corinna overlever

Når nu Stig ikke kommer og tager fotos og skriver artikel til vores blad, så må jeg jo selv gøre det.

Nyt rorbeslagDen Nordiske Krydser NK D8, Corinna klarede sin femogtredssindstyvende (65.) sæson med kølen hængende i nogle meget "tynde tråde". Allerede årets første lille tur i i blidt vejr viste tydeligt at noget var galt. Vores hjemhavn er nu Svanemøllen, og efter at havde rundet Middelgrunden skulle vi, nu med vinden i snuden, lige forbi de to Spidsgattere (Ursa og 30 D32) vi var fulgtes med ud. Det gik til min højlydte undren meget langsomt, men forklaringen kom ret hurtigt. Her er vand over dørken! kom det fra Pernille, som lige var nede og checke.
Kalfatring og fugning med Proof hjalp ikke noget, men sammenkobling af bjørn, spanter og røstjern med fladjern og vantskruger hjalp så meget at vi turde sejle sæsonen ud. At der skulle gøres noget stod dog klart, og selvom kølboltene var skiftet i 1970 og efterspændt i 1989 var det dem mistanken koncentrerede sig om.
Efter en dejlig sommer, hvor vi desværre havde måtte opgive Nibe på forhånd, blev Corinna så taget på land hos Københavns Yacht- og Motorbådsværft ude ved den nye fiskerihavn. Her kom hun snart under hård og grundig, men samtidig kærlig behandling.
KølboltMistanken viste sig at være rigtig!, som det måske kan anes på billedet var der kun 3mm gods af opr. 16mm tilbage af den forreste kølbolt - den blev dog ikke fornyet i 1970. Den næste bolt var nogelunde intakt, men her var bundstokken knækket både for og agten for bolthullet. De øvrige kølbolte var alle uhyggeligt meget tærede, og jeg kan kun tolke det derhen at kølen har hængt for slapt, og at det var årsagen til at de underste luv noter åbenede.
Den 1. december var det hele overstået, men så har Corinna også fået alle kølbolte fornyet (uændret med galvaniserede), nyt dødtræ, ny trækøl, nederste del af agterstævn fornyet (alt i eg) samt 2 nye kølbord (lærk) i begge sider. Herudover blev dørken i cockpittet skiftet, rorbrønd, rorstamme samt beslag fornyet i rustfrit stål, og kølen fik et rustfrit svalejerns- og hælbeslag med bronzeleje til roret. Godt tør kom Corinna ud fra værftet, for allerede den 3. december at blive "overfaldet" af forrige århundredes værste storm!. Hun klarede det, og har uden tvivl haft godt af det. Regnen var blæst lige igennem fribordet.
Det jeg har lært nu, er at ved lækage i luv side under sejlads er det sandsynligvis kølboltene der er problemet. Gennem flere år har jeg endvidere konstateret "rustbobler" mellem køl og jernkøl uden at tage denne advarsel alvorligt!.

Klaus P.

Corinna 

Corinna NK D8 er bygget i 1935 til Klaus` far Albert Petersen og har været hjemhørende i Nykøbing Falster indtil for nogle få år siden.
Ove Juhl


Opdateret d. 27.8.2013
Forsiden   Beretninger   Marsk genopstår